dinsdag 16 oktober 2012

Specialisatie mediawijsheid 1/2

Met deze specialiteit heb ik mij lang bezig gehouden. Hoe ik dit nuttig voor mijzelf inzetten en daar lessen in geven. Na overleg met studiegenoten heb ik besloten om met perspectieven aan de slag te gaan. Ik heb gewerkt met groep 3 en wilde daar meerdere digitale middelen voor gebruiken. Dit om de meerwaarde van de media te vergroten.
Ik begon met een filmpje van Youtube 'People Are Awesome'. Het is een filmpje over mensen die iets bijzonders doen. De kinderen vinden het een fantastisch filmpje, en het belangrijkste voor mijn les is dat er verschillende perspectieven in gebruikt worden. Ik heb van deze perspectieven een apart filmpje gemaakt en dit als intro van de les gebruikt. Vervolgens heb ik de termen 'kikkerperspectief' en 'vogelpersepctief' meerdere malen benoemd en zijn beide termen allebei een keer het woord van de dag geweest. Deze staan extra in belangstelling bij zowel kinderen als ouders.


Na het bekijken van de filmpjes, heb ik een opdracht gedaan met de digitale stemkastjes. Hierbij heb ik foto's verwerkt in een Powerpoint en konden de kinderen per foto aangeven of het een kikker- of vogelpersectief was. Ik heb de namen van kinderen aan een stemkastnummer gekoppeld, dus ik wist vrijwel direct wie ernaast zat. Wat leuk was dat er steeds percentages in beeld kwamen, en dat de kinderen steeds juichden terwijl ze geen weet hadden wat de cijfers inhielden. Getalbegrip in groep drie gaat maar tot de 20. Echter, het werken met stemkastjes was een ervaring op zich.
De foto's die ik heb gebruikt zijn te zien in het volgende filmpje.


En, vervolgens de opdracht. Ik had eerst een opdracht over persectieven waar ik in eerste instantie heel enthousiast over was, maar gaandeweg steeds minder gelukkig mee was. Ze moesten een poppetjes kleien, en die gebruiken om verschillende perspectieven weer te geven. Ik had het gevoel dat ik dan het doel voorbij streefde. De school als setting gebruiken was veel interessanter.
Ik heb de kinderen 'los gelaten' met een camera waarbij ze objecten vanuit kikker- en vogelpersectief moesten schieten. Voor kinderen van groep 3 (uit onze wijk) een lastige opdracht.
Daarnaast mochten ze foto's maken die optisch bedrog waren. Ze moeten dus gebruik maken van verschillende dieptes, hoogtes etc.
Ik hed de iPads meegegeven om de foto's te nemen, en in de klas (draadloos) terug te kijken.
Ik heb een groepje een fotocamera meegegeven, omdat deze foto's kwalitatief beter zijn om te gebruiken voor de overige groepen en de blog. Ik heb deze les ook in de 3 parallelgroepen gegeven.

Organisatie:
Filmpje 'People are Awesome ge-edit'
Powerpoint met vragen over perspectieven
Stemkastjes
iPads
fotocamera
Splashtop (app voor iPad) digitaal te streamen of Apple TV
Smartboard om foto's terug te kijken
Beschikbare gangen in school

Geen opmerkingen:

Een reactie posten