zondag 14 oktober 2012

Dag 3 beeldmanipulatie en Tpack

Na een presentatie van Guido en Jeroen over beeld manipulatie en de gevolgen daarvan. Dit filmpje is mij lang bijgebleven.


Zo is niets wat het lijkt. Zo liet guido ook een maipulatie van het NOS journaal zien. Het gebeurt dus ook bij de Publieke Omroep. Onder het motto: het doel heiligt de middelen.

Hierna zijn we aan de slag gegaan met Tpack...niet te verwarren met I am Tpain!


Hieronder een stuk van Keenisnet wat Tpack is.

Hoe kan een docent ICT integreren in het onderwijs?
TPACK helpt bij het maken van keuzes over hoe ICT ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen.
Tegelijkertijd helpt het TPACK-model leraren kritisch na te denken over hun eigen kennis en de kennis die zij nodig (zouden moeten) hebben om ICT zinvol in te kunnen zetten.






(bron: Kennis.nl)

TPACK is een veelbelovend model om de kennisbasis te beschrijven die leraren nodig hebben om ICT zinvol te integreren in hun onderwijs.

‘Integratie’is daarbij het sleutelwoord:

TPACK in de ware zin van het woord is een zinvolle mix van de essentiƫle elementen van het moderne onderwijs: didactiek,vakinhoud en ICT.
Het TPACK-model gaat er uitdrukkelijk niet van uit dat ICT de leraar zou kunnen vervangen.
Integendeel, de leraar heeft een expliciete rol in de begeleiding van het leerproces van de leerling.
Een sterk punt in het model is dat het uitgaat van de specifieke deskundigheid van de leraar:
zijn vermogen om de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen,op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren aan de leerling.
In het TPACK-model wordt dit uitgebreid met kennis over hoe toepassingen van ICT het leren van leerlingen kunnen ondersteunen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten