dinsdag 8 mei 2012

Ipad en Veilig Leren Lezen

Voor de vakantie geprobeerd om tijdens een leesles de tablets te gebruiken. De opbouw van de lessen zijn veelal hetzelfde. Wij beginnen klassikaal met het herhalen en inoefenen van woorden en vervolgens een aantal opdrachten in een werkboek. Daarna kiezen de kinderen een activiteit van het planbord en gaan dan (individueel) aan de slag. Ik heb de ster-kinderen (ondergemiddeld) op de Ipads laten werken. Deze kinderen krijgen extra aandacht en zijn langer met de instructie bezig, hierdoor zijn ze minder lang met de extra opdrachten bezig. Om deze kinderen toch een keer in het 'zonnetje' te zetten, mochten ze als eerst met de Ipads aan de slag.
De kinderen gingen aan de slag met app 'Woordenleren' ontwikkelt door Blue Compass Apps. Extra info op de website. De kinderen hebben eerst de mogelijkheid om woorden te leren en te oefenen met de uitspraak.
Kinderen hebben de mogelijk te kiezen uit drie differentiatieniveaus. Binnen een niveau zijn de woorden goed aangepast op het niveau van de kinderen. 


Als ze woordjes hebben geoefend, kunnen ze spelen. Er zijn verschillende spelletjes. Waarbij de kinderen de letters in volgorde moeten zetten, of het juiste woord moeten raden. Bij de spelletjes komen verschillende aspecten van het lezen aan bod zoals synthetiseren, auditief- en visueel analyseren.





Om het geheel in z'n werk te zien hier een filmpje. Hier is goed te zien dat er kinderen met de letterdoos bezig zijn, een aantal een boek lezen, anderen met een letterdoos bezig zijn. 

1 opmerking: