maandag 2 april 2012

beginsituatie

Beginsituatie

Vanaf de eerste dagen als leerkracht op ’t Palet heeft ICT mij in de greep. De mogelijkheden waren tot voor kort onbegrensd. Wij hebben twee multimedialokalen, een lokaal dat is uitgerust met een groene doek voor het gebruik bij video-opnames om achtergronden te bewerken, digitale stemkastjes, iedere leerkracht heeft een digitale camera etc.
Echter, worden veel van de mogelijkheden van deze apparaten niet benut. Ik ben tot op het bot gemotiveerd om meer ICT in mijn onderwijs te gebruiken, mits het een didactische meerwaarde heeft. Los van de motivatie, blijf je in het onderwijs afhankelijk van een tijdsinvestering. Naast de werkdruk, die de laatste jaren alleen maar toeneemt, zijn er ook meer niet-lesgevende-taken bijgekomen. Dit alles werkt niet mee om leerkrachten te stimuleren om zich te verdiepen in de mogelijkheden van ICT in het onderwijs. Een gemiste kans denk ik.
Ik behoor tot de eerste groep bij mij op school die een digibord heeft, en probeer deze steeds meer verweven in mijn onderwijs, daar waar het de eerste periode als een veredeld krijtbord werd gebruikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten